سبد خرید

دوره معجزه سلامتی | جلسه ۲۱

امتیازدهی 5.00 از 5 در 7 امتیازدهی مشتری
(7 بازخورد مشتری)

تمرینات شما، برنامه‌ریزی ذهنی شما محسوب می‌شوند

آیا بخشیدن دیگران توسط ما وجود دارد؟

وقتی صحبت از بخشش دیگران می شود، احتمالا ما بر این باوریم که دیگران در مورد ما،  یا در مورد دیگری خطایی کرده اند که حق آن ها نبخشیدن آن ها یا مجازات آنهاست. آیا کسی را دیده اید تا به حال، که با این جمله ی بخشیدن دیگران یا نبخشیدن دیگران آشنا نباشد؟!

اگر واقعا همه مردم، بر این عقیده اند که اجازه بخشیدن و یا نبخشیدن دیگران را دارند یا حق بخشیدن یا نبخشیدن دیگران را دارند، آیا عدالت طبیعت زیر سوال نمی رود؟!

باز هم مثل همیشه به طبیعت برمیگردیم و درس مان را از طبیعت می گیریم. کمی بیشتر به طبیعت دقت  کنیم، می بینیم تمام موجودات زنده در طبیعت، بجز انسان، تمام گیاهان، حشرات، پرندگان، درختان، همگی با خود در طلح هستند و زندگی خودشان را دارند، بدون اینکه بخواهند به کسی یا چیزی آسیب وارد کنند.

وقتی من بر این باورم که می توانم دیگران را ببخشم یا نبخشم، دیگران را مجازات کنم یا نکنم، دیگران را دعا کنم یا نکنم، این اجازه را از کجا گرفته ام و این خط را چه کسی به من می دهد و من از چه زاویه ای فکر می کنم که می توانم دیگران را ببخشم یا نبخشم و یا زندگی دیگران را تحت کنترل بگیرم و به میل و خواسته خودم دیگران را قضاوت یا راهنمایی کنم.

اگرکمی عمیق تر، به این سوالات فکر کنیم و شهامت پذیرفتن پاسخ صحیح را داشته باشیم، می توانیم از خودمان این سوال را بپرسیم که من کی هستم و از کجا آمده ام که فکر می کنم، میتوانم بر دیگری حکمرانی کنم.

من از کجا آمده ام و چه کسی هستم که می توانم افکار و عقایدم را بر دیگران تحمیل کنم؟! من از کجا آمده ام و چه کسی هستم که خود را نسبت به دیگران برتر می دانم و می خواهم به آن ها بگویم که آن ها چه کنند و چگونه زندگی کنند و آن ها اجازه دارند و یا ندارند و یا حق دارند یا ندارند که کار آنها خطاست یا درست است؟!

با آگاهی هایی که از دوره معجزه سلامتی و دیگر دوره ها بدست آورده ایم، احتمالا همگی به این باور رسیده ایم که در این جهان، همه چیز در صلح و آرامش و در بهترین حالت ممکن و با نظم و دقت بالایی، در گردش است.

وقتی به این موضوع باور داریم که همه چیز، در این دنیا درست و سر جای خودش است، پس چگونه می توانیم فکر کنیم که کسی رفتارش درست یا نادرست است؟! او هم جزیی از این طبیعت منظم است و نقشش همین است که باید باشد.

شاید ما تمایل داریم جهان، نظم خودش را برهم بزند و به میل ما رفتار کند!

ما در جهانی زندگی می کنیم که تک تک موجودات هستی، به همان اندازه ای با ارزش هستند که ما هستیم، به همان اندازه مفید هستند که ما هستیم، به همان اندازه بارزش هستند که ما هستیم، به همان اندازه تاثیر گذار هستند که ما هستیم. اگر وجودی در این جهان هستی وجود دارد، آن وجود برای جهان هستی نیاز بوده است.

ما نمی توانیم تشخیص دهیم که چه چیزی برای این جهان، ضروری یا غیر ضروریست. چه چیزی مضر یا چه چیزی به نفع است.

خالق جهان هستی بر همه چیز آگاه هست. او جهان را به میل و شیوه خود و با آگاهی خودش خلق کرده و اگر تشخیص دهد چیزی نباید باشد خود، آن را حذف خواهد کرد و آن چه ما فکر می کنیم اضافه است یا باید حذف گردد، به دلیل درک ناقص خودمان است.

بخشیدن دیگران، برای کسی که از دریچه دید خداوند، به جهان نگاه کند بی معناست، ما زمانی باید این ادعا را بکنیم که فکر کنیم اتفاق نادرستی افتاده است یا چیزی نادرست رخ داده است یا کسی مقصر است یا کسی خطایی کرده است و ما هم در مقامی هستیم که می توانیم او را مجازات کنیم یا ببخشیم و نبخشیم.

در جهانی که همه چیز در نظم است، چالش ها و تضادهایی وجود دارد که قصد و نیت شان، رشدِ بیشترِ جهانِ هستی و طبیعت و رشد بیشتر انسان ها و دیگر موجودات است.

انسان هایی که در زندگی ما، با رفتارهای به ظاهر نادرست شان، ما را به چالش می کشند، همان کسانی هستند که دنیا، برای رسیدن به اهداف خودش، از طریق ما و رسیدنِ ما به اهدافِ خودمان از طریق انسانهای دیگر، برای مان بوجود می آورد.

انسان ها به همان میزانی که در زندگی ما نقش مثبت و آموزنده دارند، به همان نسبت نیز نقش منفی و بازهم آموزنده دارند.

هر انسانی به دلیل باورهایش که نشأت گرفته از محیط زندگی اش است، دارای خصلت ها، رفتارها، افکار و یا واکنش هایی است که با ذات طبیعت هماهنگی ندارد. این رفتارها و خصلت های نادرست انسان، به خاطر محیطی که در آن بزرگ شده است به صورت تدریجی در او شکل گرفته اند و در وجود او به صورت مخفی زندگی می کنند.

هر انسانی بدون استثناء، در وجودش خصلت هایی مغایر با خصلت های خداگونه دارد، که این خصلت ها روند و رشد طبیعت را کند کرده است، حتی خود او هم، از این خصلت های متضادِ طبیعت، در وجودش بی خبر است.

حال، جهان هستی برای این که خصلت های نادرست و پنهان را از او بیرون بکشد و چهره واقعی او را به خودش نشان دهد، او را با افرادی روبرو می کند که می توانند با رفتارِ به ظاهر نادرست شان، خصلت های غیر خدایی را در او آشکار کنند و اینان همان انسان هایی هستند، که ما نمی توانیم آن ها را ببخشیم.

یعنی این که من به عنوان یک انسان، در خودم خصلت های غیر خدایی دارم، مثل خشم، نفرت، کینه، بد زبانی، بدبینی … و هزاران خصلت دیگر، که این خصلت ها در وجود من پنهان هستند.

اگر کسی به من بگوید: تو این خصلت ها را داری، من از دست او عصبانی و ناراحت می شوم و حاضر به پذیرش آن نیستم. در این جا، خداوند برای این که این خصلت ها و خصوصیاتِ غیر خدایی را از وجود من، پاک کند، قبل از هر چیز باید به طریقی آن ها را بر من آشکار کند.

برای این که من خصلت های نادردست و شیطانی خود را بشناسم و پیدا کنم، راهی به جز برخورد با آدم های به ظاهر منفور، بدبین و نادرست، ندارم و وقتی با آن ها برخورد می کنم، آن ها با رفتارشان خشم ها و نفرت های من را از من بیرون می کشند و این زمانیست که خدا از طریق آن انسان، قصدش آشکار سازی رفتارهای غیر خداییِ من بر من است.

وقتی این مرحله را می گذرانیم، ما با رفتارهای نادرست خودمان روبرو می شویم که باید، برای اصلاح کردن شان یا از بین بردن شان، اقدام کنیم، تا به آن روحیات خداگونه نزدیک تر شویم. حال آن که پذیرش این موضوع، برایمان سخت و دشوار است.

ما، به جای این که از دیگرانی که، ما را ناراحت کردند و باعث آشکار شدنِ رفتارهای نارست مان شده اند از آن ها قدردانی کنیم، آن ها را آدم های بد و نادرستی می دانیم و بر این باوریم که آن ها در حق ما بدی کرده اند؛

این یک تفکر و برداشت  نادرست است، به این دلیل که این افراد به بهبود روحیاتِ خداگونه ما کمک کرده اند، در واقع ما حتی به آن ها بدهکار هم هستیم چون آن ها ماموران و فرستاده هایی از سمت خدا هستند که  ما را به سمت کمال هدایت کنند.

آن ها همان هایی هستند که به ما کمک می کنند تا به روحیات خداوند نزدیک و نزدیک تر شویم و چیزی شویم شبیه به خداوند.

شاد باشید.

7 دیدگاه برای دوره معجزه سلامتی | جلسه ۲۱

کیفیت
ریویوایکس
100%

برای این آیتم یک نظر بنویسید

05 نفر از مشتریان دیدگاه ثبت کرده‌اند

مرتب‌سازی بر اساس

  • زهرا طیبی

    به نام خداوند بخشنده ومهربان
    سلام درود خدمت استاد گرامی ومهسای عزیز
    بخشش ،کلمه ای که شاید قبلا بار معنایی سنگینی به همراه داشت ولی الان میدانم کلمه بخشش از بزرگی خودت و درس گرفتن از تک تک آدم های زندگی ام است.
    شاید از قبل هر رفتاری که می دیدم از لحاظ من خطا بود وناراحتی ولی الان هر رفتار برابر است با یک درس و آگاهی ، اتفاقی که دیروز دیدم در مترو ، من شاهد صحنه ای شدم هر چند کوتاه وگذرا بود ولی احساسم را درگیر کرد .هر چند خودم علت آن را می دانم فقط د رحد چند دقیقه کوتاه ذهنم به سمت اطرافیان وحرف های آنها شد درمورد مساله پوشش، وهمین چند لحظه کوتاه من رو د رشرایط دعوای شدیدی در مترو قرار داد اگر آدم قبلی بودم شاید در این لحظات دچار عصبانیت می شدم ویا حتی درگیری لفظی وخدا رو شکر از روی آگاهی که من چرا اینجا قراردارم ودیگران مقصر نیستند سریع از قطار پیاده شدم ودوباره با قطاربعدی به مسیرم ادامه دادم این درس ها برایم خیلی ارزشمند هستند زیرا من رو با دنیای از آرامش روبرو کرده که از این اتفاقات خیلی دورهستم واگر د رلحظه ای کوتاه شاهد بودم به خودم مربوط است
    ممنونم بابت همه این فایل های عالی وممنونم از مهسای عزیز برای طرح این پرسش

    ۱۴۰۲-۰۵-۱۹
    Verified Review

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • گل رز زرد

    سلام ودرود فراوان به استاد عزیز ومهساخانم نازنین
    این فایل در مورد بخشیدن بود وسوال عالی که مهسا جون پرسیدن اینکه آیا واقعا بخشیدن وجود داره؟
    با نگاهی که قبلا داشتم واقعا شایداز طرح این سوال ودیدن اون تعجب میکردم .
    اما وقتی دیدم، تغییر کرد ومتوجه شدم آدم ها ورفتارهایشان در زندگی ما آمده اند تا ما عیب های خودمان را ببینیم وآنها را برطرف کنیم وهمه چیز حساب شده است ودر جای درست خودش قرار دارد وآدم ها ورفتارها وکارهایشان آمده اند تا درسی رابه ما بدهند تا اگر ما ضعفی درون خودمان داریم آنرا برطرف کنیم وهرگاه این ضعف ها را درست کردم رشد میکنیم واز این آدم ها ورفتارها عبور میکنیم واگر هنوز هم آدم ها ورفتارهای به ظاهر بد ومنفی را می بینیم یعنی درس لازم را نگرفتیم واز آن ضعف عبور نکرده ایم که اگر درس لازم را بگیریم خود جهان هستی ما را بدون کوچکترین زحمتی جابه جا خواهد کرد.ومسیر ما را جدا میکند.

    ۱۴۰۲-۰۵-۱۹
    Verified Review

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • ناهید ناصحی

    بنام خالق عشق درود به مهربان استادم دوستان گلم ..سپاسگزارم که رهنمود های قشنگ استاد بهرمند شدم ..خدا شکر دوباره آگاهی بدست آوردم که کینه در دلم نگه ندارم از کسانی که بد کردن البته از نظر من ..ولی باید از تشکر کنم ازشون که با رفتار شون من را آگاه کردندوبیدار شدم ..باید آنها به اصلاح دل من را شکستند ولی الان که فایل بیست ویک گوش کردم بعد هشت ماه غیبت حال دلم عالی شد ودیگر از کسی ناراحت نیستم آنها جزعی از طرح عالی زندگی من بودند ..از مهسا خانم ممنونم وخوشحالم از دیدنشون ..متشکرم استاد

    ۱۴۰۲-۰۳-۰۲

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • مریم ایرانمنش

    به نام خالق عشق و زیبایی
    درود بر استاد مهربانی و آگاهی
    و تشکر بابت این آگاهی بسیار ناب
    واقعا وقتی بدانیم که همه چیز در جای درست خودش هست و هیچ اشتباهی، هیچ بدی، هیچ خطایی صورت نپذیرفته، دیگر واژه بخشش معنا و مفهومی ندارد!
    و وقتی آگاهی ما آن قدر بالا باشد که درک کنیم، اگر شخصی موجبات آزار ما را فراهم کرده، آن فرد فقط مامور بوده که مرا به یکی از نقطه ضعف هایم آگاه سازد و یا به بیانی دیگر، آن شخص جزئی از طرح الهی زندگی من بوده و وظیفه اش تغییر شکل من بوده، دیگر نه جایی برای ناراحتی باز می شود و نه لغت بخشش معنا پیدا می کند!
    و مثالی که درباره کودکان یا نوجوانان زدید که چگونه مدارشان از مدار والدینشان جدا می شود دقیقا درست است و کودکان دل آگاه بسیاری وجود دارند که با تغییر دادن افکار و باورهایشان، اگرچه فعلا در کنار والدین منفی خود زندگی می کنند ولی بسیاری از اتفاقات منفی که در خانه شان رخ می دهد، شامل حال آنها نمی شود و جهان به طریقی از آنها حفاظت می کند. سپس کم کم آنها را حتی از لحاظ فیزیکی از هم دور می کند و این همان قانون مدارهاست.
    سپاس بابت این فایل بسیار زیبا و آموزنده

    ۱۴۰۲-۰۱-۲۷

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • زهرا طیبی

    به نام خداوند بخشنده ی مهربان
    سلام ودرود خدمت استاد بزرگوار ومهسای عزیز
    سپاس بابت فایل آگاهی دهنده ومفیدتون ، فوق العاده لذت بردم .
    یاد اوری این نکته که هر فردی که درمسیر من ودرمقابل من است ، قرار است یک از ویژگی به ظاهر بد یا نقطه ضعف من رو از بین ببرد وبرای کمک من آمده ، چقد رشیرین ودلچسب بود .وقتی از نگاه آگاهی به همه چیز دقت می کنی مسایل وچالش ها برایت ساده وآسان می شود.
    وسوال فوق العاده مهسای عزیز ، خیلی از نکته های ذهنیم رو باز کرد واقعا اگر درمسیر هرجا یک فرد منفی رودیدم به جای شکایت ازخودم سوال کنم که من چرا اینجاهستم ودرتمامی راه فقط بدنبال کارکردن رو ی خودم باشم .
    استاد خوبم درطی این مسیر کلی نقطه ضعفم رو توانستم
    ازبین ببرم وبرای خودم دستاوردهایی داشتم که همه از درس های عالی شما بوده
    باز هم خداروشکر می کنم بابت اشناشدنم با این مسیرسبز و پرنور

    ۱۴۰۲-۰۱-۲۶

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • گل رز زرد

    سلام ودرود فراوان به استاد عزیز ومهسای خوبم .
    ممنونم برای این فایل زیبا وپرازآگاهی .
    بخشش،واقعا چه توضیح عالی وسرشار ازآگاهی بود وقتی بتوانیم با این دید به هرچیزی نگاه کنیم،قطعا دنیا جای بهتری برای زندگی خواهد بود .
    وقتی من بعنوان یک انسان بدانم که درجهان هیچ چیزی بدی وجود ندارد وظلم وخطایی نیست دیگر از کسی که به ظاهر به من بدی کرده است ناراحت ودلسرد نمیشوم زیرا می دانم که او ماموری از جناب جهان وخدواند بوده تا درس جدیدی را به من بدهد.
    وآمده تا مرا رشد دهد واگر من در جای خودم ثابت هستم وآدم های به ظاهر سمی درکنار من هستند باید از خودم بپرسم که چرا این آدم ها را درکنار خودم دارم وبازهم به نوعی بر میگردد به خودمن وخطاهای خودم .واینکه شاید مسیر را اشتباه رفته ام وباید مسیرم را تغییر دهم تا آدم ها ودنیای اطراف خودم هم تغییر کنند.
    ممنونم استاد ومهسا جان عزیزم ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    ۱۴۰۲-۰۱-۲۶

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

  • زهره رضایی

    سلام و درود بر استاد بزرگوار و دوستان خوبم
    اصلا چیزی به عنوان بدی و ظلم کردن وجود ندارد ، چه برسد به اینکه ما بخواهیم کسی را ببخشیم ،همه ی تضادها که ما فکر میکنیم ،بدی در حق ماست ،ودیگران حقی از ما ضایع کردند و یا حتی سیلی به ما زدند ،برای رشد و پرورش ما بوده و هیچ کدام اتفاقی نبودند،یک خیریت ودرسی در خودش نهفته دارد ،که ما از ان بی خبریم ،اگه ما بدی از سمت دیگران میبینیم باز تاب افکار خودمان است ،و برای رشد و تکامل ما نیاز به ان بدی داشتیم .
    در کل اگر این تضادها نباشند ما باید از کجا بفهمیم که داریم راه را اشتباه میرویم ،پس همه چیز درست است و همه چیز سر جای خودش است .
    ما وقتی میگوییم کسی را بخشیدیم به این معناست که خودمان را از بند اسارت این فکر و کینه رها کردیم ،والا هیچ فرقی برای فرد مقابل نمیکند، فقط ذهنمان را ارام کرده ایم ، و در ارامش و سلامتی زندگی میکنیم .
    ممنون از استاد مهربان ❤️❤️❤️

    ۱۴۰۲-۰۱-۲۵

    اشتراک‌گذاری در

    آیا مفید بود؟

توجه کنید: این جلسه فقط برای دانشجویان این دوره مجاز و در دسترس است.

اشتراک گذاری